Načítanie
All you need is art...

Ako prebieha tvorba grafiky na mieru na Shoptete

Post Image

Hľadáte ideálny a originálny dizajn pre váš e-shop? Každý klient má na výber šablóny e-shopov, ktoré si však môže upraviť tak, aby to vyhovovalo potrebám jeho značky. Prejdime si spolu krok po kroku, ako to z mojej skúsenosti grafičky funguje najčastejšie a na čo by ste sa mali pripraviť. >

Čo znamená tvorba grafiky na mieru na Shoptete?

Vyberiete si jednu zo šablón (Samba, Disco, Apollo , Classic, atď…), ktorá najviac vyhovuje vašim produktom. Oslovíte grafika a požiadate ho o vami preferované úpravy. Najčastejšie sa chcú klienti odlíšiť od konkurencie a prispôsobiť dizajn svojho e-shopu tak, aby zodpovedal predávanému sortimentu - napr. pre detské e-shopy kreslím detské ilustrácie, pre kvetinárstva vytváram napríklad ikonky kvetín na mieru alebo obohacujem už existujúci dizajn o výraznejšie prvky, ktoré pritiahnu pozornosť zákazníka. Šablóny poskytujú neutrálny, základný dizajn, grafik vytvára úpravy na mieru, aby sa každý klient cítil na svojom e-shope ako doma.

Post Image

Aké sú najčastejšie úpravy, ktoré klienti vyžadujú?

Najčastejšie ma klienti oslovujú kvôli redizajnu e-shopu, ktorý už majú alebo úprave existujúcej šablóny. Väčšinou ide o zmenu fontu (druhu písma), vytvorenie ikoniek na mieru, zladenie s farebnou škálou alebo o vytvorenie nových bannerov. Často si však klienti prajú upraviť všetko - od produktovej položky, cez nový detail produktu, podstránku s kontaktnými informáciami alebo sekciu O nás.

Ako dlho trvá grafická úprava e-shopu?

Pri novom e-shope, kde sa trebárs iba vyberá šablóna a vytvára sa logo, celkové farebné dolaďovanie trvá aj mesiac, ak je klient náročný alebo nerozhodný, môže to trvať aj dlhšie. Pri tvorbe redizajnu stránky to trvá cca 2 týždne. Ak hovoríme o drobných úpravách ako sú ikony či bannery, je dodanie do 1 - 3 dní. V závislosti od toho, čo všetko klient chce, portfólio doplnkov je obrovské aj pri šablónach, takže každý web vyzerá inak a má iné funkcie.

Post Image

Aké podklady by si mal klient pripraviť pre grafika, aby bol proces čo najviac plynulý?

Keby som žila v rozprávkovom svete s jednorožcami, tak by som asi povedala, že ideálne je, keď klient presne vie, čo chce. Ale to sa nedeje - z veľmi jednoduchého dôvodu. Na svete sú len dva druhy ľudí - tí, ktorí rozumejú autám a vedia presne, čo im tečie, keď idú do servisu. A potom tí, ktorí prídu a povedia “niečo sa pokazilo, opravte to”. Pri tvorbe webstránok je to rovnaké. Väčšina ľudí, ktorí sa nepohybujú v IT alebo marketingu, nemajú tušenia, čo všetko obnáša výroba webu, preto značnú časť mojej práce tvorí vysvetľovanie toho, čo vlastne idem robiť, ako dlho to bude trvať a aké informácie od klienta k tomu budem potrebovať.

Ideálne, samozrejme, je, ak má klient hotové texty, popisky k produktom, vlastné fotografie, hotový dizajn manuál a pripravené referencie na iné e-shopy, ktoré sa mu páčia. Lenže ani to sa nedeje. Ak staviate e-shop a chcete proces urýchliť, dodajte vášmu dizajnérovi týchto pár vecí:

  • Copywriting: Či už si texty vytvoríte vy alebo to za vás urobí nejaký šikovný copywriter, je len na vás. Dodajte príklady produktového popisu, texty na hlavnú stránku, bannery, popis O vás a kontakty. Čím viac informácií, tým lepšie. Dodajte však všetky texty a popisy produktov ideálne naraz.

  • Fotografie: Ak máte svoje fotky a videá, je to skvelé. Ak ich nemáte, môžete sa vybrať dvoma cestami - buď nájdete dobrého fotografa, ktorý pre vás produkty alebo iné fotografie nafotí a môžete ich používať akokoľvek dlho vo vašej propagácii alebo si urobte účet vo photobanke a prihlasovacie údaje pošlite grafikovi.

  • Dizajn manuál: Každá značka by ho mala mať. Definuje, aké používate farby, fonty, odsadenia, ikony a ako sa má grafik správať k vašej značke. Všetky tieto informácie sú dôležité pre grafika, aby vedel vytvoriť najlepší dizajn, ktorý bude korešpondovať s vašim brandom. Ak nemáte dizajn manuál, nezúfajte. Šikovný dizajnér vám ho rád vytvorí na mieru.

  • Referencie: Našli ste niekde web, ktorý sa vám páči? Pošlite ho vášmu grafikovi ako referenciu, vždy to ocení.

Post Image

Najčastejšie mylné predstavy klientov, ktorí chcú e-shop

Niektoré veci vyzerajú pre klientov veľmi jednoducho, no realita je taká, že za hodinu vám nikto nevytvorí kvalitné logo. Najčastejšími mylnými predstavami, s ktorými sa stýkam, sú

  • ,,To si napíšeme sami” - Mnoho klientov predpokladá, že texty si na web dokážu napísať sami. Ale vedieť písať neznamená, že viete písať. Ak neovládate predajný copywriting a SEO, nemali by ste sa do textov púšťať sami. Ak nevyužijete správne frázy a kľúčové slová, vyhľadávače vás nebudú správne indexovať a vašu stránku bude náročné nájsť.

  • ,,To nemôže trvať tak dlho” - Ale môže. Vopred si dohodnite s grafikom čas, ktorý vám môže venovať a snažte sa, aby ste mu hneď na začiatku dodali všetko potrebné. Čím dlhšie bude grafik čakať na vaše podklady, tým väčšia je šanca, že budete na svoj web musieť čakať. E-shopy sú veľké projekty, ktoré vám majú zarábať peniaze. Treba ich urobiť správne a to si vyžaduje čas. Za dva dni to naozaj nebude.

  • ,,Stiahnite to z Googlu” - Často sa mi stáva, že ak klient nemá fotografie ani prístup k fotobanke, povie mi, aby som stiahla fotky z Googlu. Tu sú však hneď dva problémy - po prvé, fotografie, ktoré používate, musia byť legálne zaobstarané a po druhé, musia byť vo vysokom rozlíšení. Väčšinou túto kombináciu na Googli naozaj nenájdete, odporúčam vám preto využiť služby fotografov alebo fotobánk.

  • ,,To si nikto nevšimne” - S touto vetou sa stretávam často. A verte mi, všimne. Či už nemáte správne zarovnané logo, nefunguje vám poriadne platobná brána alebo vám chýbajú obchodné podmienky na e-shope - vždy si to niekto všimne. Nečakajte, kým sa to stane. Chyby zákazníci neodpúšťajú, skúste sa im vyvarovať.


Vždy ma poteší, keď mi klient nechá v návrhoch voľnú ruku. Je predsa aj v mojom najlepšom záujme, aby weby, ktoré vytvorím, pôsobili moderne, esteticky a predajne. Dôverujte ľuďom, ktorých si vyberiete na spoluprácu a nechajte ich robiť to, čo vedia najlepšie. Verím, že budete aj vďaka týmto odborníkom z vášho podnikania nadšení :)